torsdag 13 juni 2013

The fast diet

För nåt år sedan kom jag i kontakt med periodisk fasta. Diverse träningsbloggar skrev / anammade det och ja, periodisk fasta var här för att stanna. Mitt intresse väcktes men det var något som ändå inte kändes hundra. Att äta enligt ett tidsfönster säg en åtta timmar för att sedan fasta resten av dygnet, varje dag kändes för begränsat enligt mig.

The fast diet däremot, där har man 2 valfria dagar i veckan där man äter ca 1/4 av sitt dagliga kaloriintag. Jag kan "offra" dessa dagar för att resten av tiden slippa tänka kring allt om mat och dåligt samvete för att man åt en extra portion. Självklart innebär det inte att man kan gå helt bananas och svulla alla dessa dagar men på sikt tror jag detta leder till en bättre självkontroll när det gäller intag av mat.
Att jag faktiskt känner min kropps signaler när den behöver ha mat, inte bara äta av tristess eller "ska bara äta för att inte bli hungrig". Det är ett vanligt scenario för mig nämligen.

Fler fördelar med the fast diet är flexibiliteten, att kunna planera sina fastdagar utefter varje vecka. Har man planer inför helgen med middag/fest, ja men då kör man fastan t.ex måndag / torsdag. Är man bjuden på kalas en torsdagskväll, ja, då fastar man måndag / fredag. Tror ni förstår poängen :)

Jag hymlar inte med att jag självklart vill att detta ska påverka vikten, även om det primära är att få en bättre känsla i kroppen och att kunna kontrollera mitt matintag. Får jag en tightare kropp på köpet är jag inte ledsen :)

Men hörrni, idag har jag startat min första riktiga fastdag! Kommer i ett senare inlägg berätta exakt vad jag ätit och hur dagen har varit.

Wish me luck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar